الکترو استاتیک،رنگ پودری،رنگ چیست؟ESTA OMEGA

رنگ چيست ؟

 رنگ هم‌چون كلامي گوياست براي بازگو كردن خلق و خوي مردم. رنگ‌ها جايگاه ويژه‌اي در زندگي انسان دارند. هرروز مارا احاطه مي‌كنند و چنان با محيط اطراف ما عجين شده‌اند كه تنها زماني به وجودشان پي ‌مي‌بريم  كه يكباره خود را نشان دهند براي مثال موقع خريد پيراهن ، موقع انتخاب كاغذ ديواري ، پشت چراغهاي راهنمايي ، موقع تماشاي گل‌هاي چمنزار در تابستان ، برگ درختان در پاييز طبيعي است كه ما هركدام رنگي دلخواه داريم و همين طور رنگ‌هايي كه زياد نمي‌پسنديم. معلوم است كه رنگ پيراهن و زينت آلات ، خانه و اتومبيل و حتي صنعت را از رنگ‌هاي مورد علاقه‌مان انتخاب مي‌كنيم. اين موضوع نشان مي‌دهد كه هر رنگ احساس خاصي را در ما به وجود مي‌آورد. رنگ نيرويي را در اختيار ما مي‌گذارد كه طبيعي و شفابخش است. در ابتدا شايد اين امر غير عادي به نظر رسد ولي واقعيت دارد.
تاريخچه رنگ صنعتي:
از تاریخ پیدایش رنگ صنعتی و پدید آورندگان آن، اطلاع درستی در دست نیست اما یکی از روایات پیرامون این موضوع، حاکی از آن است که شخصی آمریکایی به نام « دوپونت »  که در زمینه ساخت ساچمه و باروت فعالیت داشته، روزی پس از شکار و به قصد رفع خستگی، قنداق تفنگ خود را زیر سر گذاشته و می خوابد. پس از بیداری، با دیدن قنداق تفنگ که در اثر برخورد با سبزه ها به رنگ سبز در آمده، فکر تولید رنگ در ذهن او جرقه می زند، فکری که با آتش گرفتن انبار باروت او و انصراف از ادامه شغل قبلی، به مرحله عمل در آمده و به این ترتیب نام « دوپونت » به عنوان اولین تولید کننده رنگ صنعتی در جهان به ثبت می رسد.
قبل از تولید رنگ صنعتی، تمامی رنگ ها از گیاهان و پودرهای صنعتی به دست می آمدند مثلاً از گیاهانی مثل: روناس، حنا، گل سفید، لاجورد، بزرک و .... استاد کاران نقاش، رنگ مورد نیاز خود را در پای کار به صورت دستی و با فرمول های سنتی تهیه می کردند، اما رفته رفته استفاده از مواد معدنی در ساخت رنگ ها متداول شده و بعدها نیز استفاده از پیگمنت های آلی، رواج یافت. در حال حاضر، رنگ هایی که بیشتر در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه استفاده می شوند، در کشورهای پیشرفته از چرخه استفاده خارج شده اند زیرا در آنها، اکسید سرب که سرطان زاییش ثابت شده، به کار فته است.
تاریخچه صنعت رنگ سازی به شیوه مدرن و به عبارت دیگر، رنگ سازی کارخانه ای در ایران، به سال 1315 و زمانی باز میگردد که مرحوم احمد صانعی ضمن بازدید از نمایشگاهی در کشور آلمان که در آن انواع ماشین آلات صنعتی و از جمله ماشین آلات رنگ سازی به معرض، نمایش گذاشته بود، اندیشه راه اندازی کارخانه ای در ایران را در ذهن او متبلور ساخته و پس از بازگشت به کشور، مقدمات ورود ماشین آلات مذکور را فراهم آورد و سر انجام به سال 1318 اولین شرکت رنگ سازی در کشور به نام « شرکت رنگ سازی ایران »، فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.
تاریخچه پیدایش رنگ در ایران به صورتی خلاصه:
 
سال 1300- استادکاران نقاش، رنگ مورد نیاز خود را از مواد گیاهی و معدنی و در پای کار به صورت دستی و با فرمول های سنتی تهیه میكردند.
سال 1318- آغاز به کار اولین کارخانه رنگ سازی به نام رنگ سازی ایران و تولید و عرضه رنگ روغنی.
سال 1338- اولین رنگ پلاستیک بر پایه رزین پلی وینیل استات برای مصارف ساختمانی و توسط شرکت پلاسکار، تولید و عرضه شد.
سال1341- اولین رنگ روغنی با استفاده از رزین الکید توسط شرکت پلاسکار، تولید و عرضه شد.
سال 1344- تحولی شگرف در صنعت رنگ سازی کشور و ارایه محصولات جدید شامل لاک های چوب، رنگ های هوا خشک و کوره ای صنعتی و رنگ های تعمیری خودرو بود.
سال 1349- تاسیس سندیکای رنگ توسط شرکت های رنگ سازی ایران که امروزه با نام انجمن رنگ و رزین ایران با 24 عضو مشغول فعالیتند.
سال 1360- با تلاش آقایان بنيان گذاران صنعت رنگ در ايران ( به عنوان معتمدین صنعت رنگ )، فعالیت اتحادیه رنگ فروشان که پس از انقلاب و تعطیلی اتحادیه ها، متوقف شده بود از سر گرفته شد. سال 1360 با تهیه و توزیع مواد شیمیایی زیرنظر وزارت بازرگانی و شکل گرفتن اتحادیه ها و شورای فرهنگ و چسب و رزین و همزمان با تاسیس شرکت تعاونی و تولید کنندگان رنگ و محصولات وابسته با 23 عضو که تا به امروز 244 عضو و با افتخار و نوآوری و ارائه خدمات فنی و فرهنگی و آموزشی و ارتباط با سازمانهای علمی و پژوهشی خارج و داخل صنعت رنگ کشور را تولید می کنند، و لازم به ذکر است تعدادی از کارخانجات رنگسازی با مجوز و بدون مجوز نیز به کار مشغولند و در نتیجه از سال 1350 تا 1383 با گسترش کارخانجات رنگسازی در کشور قریب به یقین تعداد آن ها به 300 نفر واحد صنعتی می رسد. گفتنی است که با تاسیس رشته رنگ در سال 1381 و تشکیل صنایع همگن زیرنظر وزارت صنایع و معادن و اتاق صنعت تغییری بسیار مثبت در وضعیت صنعت رنگ در کشور، به وجود آمد چون تا قبل از آن، هر کس گنجینه اسرار حرفه ای خودش بود خودش بر سر پاتیل می رفت و مواد مختلف را مخلوط می نمود و این موضوع باعث می شد که همه کارکنان همیشه در سطحی که بودند، بمانند ولی حالا مهندسین جوان با مطالعه و تحقیق، امکان ساخت رنگ کوره ای، اپوکسی یا پلی یورتان و رنگهای دریائی را فراهم نموده اند، البته هنوز به حد طراحی فرمول بندی نرسیده ایم و تحت لیسانس کار می کنیم و لذا لازم است دولت با سرمایه گذاری در مراکز پژوهشی و تامین مالی محققین، زمینه حضور داشتن فنی را محقق نمایند.