کوره و رنگ های کوره ای در صنعت رنگ،استا امگا،رنگ پودری،الکترو استاتیک

کوره و  رنگ های کوره ای

 

مشکل توليد قطعات با تيراژ کم، هميشه مسئله­اي نگران­کننده براي صنعتگران بوده است. زيرا هزينه گزاف ساخت قالب­هاي فلزي، اين امکان را فراهم نمي­کرد تا قطعات با تيراژ کم، ارزش اقتصادي پيدا کنند. با ورود رزين­هاي قالبگيري اپوکسي، مي­توان ادعا کرد که اين مشکل تا حد بسيار زيادي حل شده است. در اين روش، رزين در اطراف مدل ريخته مي شود. بعد از ۲۴ ساعت و يا بيشتر (بسته به شرايط)، مواد سخت ­شده و با انقباض نزديک به صفر که بسيار حائز اهميت در صنعت است، کپي­ برداري ۱۰۰درصد صورت مي­پذيرد. مدل، از قالب خارج و رزين درون قالب تزريق شده و قطعه به دست مي­آيد. تنها کافي است از ماده جداکننده براي نچسبيدن رزين به مدل و محصول نهايي به قالب، استفاده شود. لذا مي­توان از پيچيده­ترين قطعات با ساده­ترين روش، قالب­گيري کرد.

قالب گرفته شده را مي­توان توسط موادي ديگر نظير الياف شيشه و ساير افزودني­ها به استحکام بسيار بالا رساند. ارزاني و سرعت اين روش، بسيار چشمگير است. از ديگر کاربردهاي رزين اپوکسي، ساخت انواع قطعات با استحکام فولاد و حتي بيشتر و وزن يک هفتم آن به روش کامپوزيتي است. اين امر، موجب شده است تا اپوکسي در صنايع هوافضا به نامي شناخته شده تبديل شود.

قابليت ماشينکاري اپوکسي يکي از برجستگي­هاي آن است. (سوراخکاري، تراشکاري، فرزکاري)

● نمونه­ هايي از کاربرد اپوکسي در صنعت

۱) در صنعت فايبرگلاس: ساخت قطعات خودرو کلاه کاسکت، بادگيرها، بچه گلگيرها، بدنه قايق و وسايل شهربازي.

۲) توليد قالب­هاي تزييني براي گچ­هاي پيش­ساخته: لوسترها و قطعات کريستالي و شومينه

۳) ساخت مادر قالب­ها براي توليد در صنايع چيني و بهداشتي، سراميک و...

۴) ساخت قالب­هاي سنگ­ مصنوعي، ميز و صندلي

۵) توليد انواع ملزومات در صنايع شيميايي با مقاومت شيميايي بسيار بالا و مقاومت مکانيکي ايده ­ال

۶) توليد لوازم ورزشي سبک اما بسيار محکم: چوب اسکي

۷) ساخت بدنه هواپيما، موشک و زيردريايي

۸) ساخت انواع بشقاب­هاي رادار، بدنه­ هاي ضد رادار

۹) توليد قطعات عايق الکتريکي

● معرفي برخي کامپوندهاي رايج در صنعت

الف) کامپوند ML-۵۱۱

اين کامپوند به صورت دوجزيي و برپايي رزين اپوکسي بيسفنول و هاردنر مخصوص تغيير شکل يافته، توليد و ارائه مي­شود. در ساختار اين محصول، از هيچ­گونه حلال و رقيق­کننده غير واکنش گرا استفاده نشده و همين امر باعث مي­شود تا خصوصيات اين محصول در درازمدت ثابت باقي بماند و با توجه به خصوصيات مکانيکي برجسته آن، بهترين انتخاب براي ترميم سطوح بتوني بوده و امکان اتصال بتون جديد به کهنه با کمک آن بخوبي ميسر باشد. علاوه بر مقاومت مکانيکي و چسبندگي فوق­العاده، مقاومت شيميايي اين محصول در برابر عوامل محيطي و جوي امکان به­کارگيري آن را در محيط­ هاي بازي ميسر مي­سازد. ساير موارد کاربرد عبارتند از:

ـ اتصال سازه­هاي فلزي به يکديگر (فلزي به بتوني، بتوني به چوبي)

ـ پوشش سطوح داراي تماس با نم و رطوبت

ب) کامپوند ML-۵۰۱ به عنوان رزين اپوکسي و HA-۱۲ به عنوان هاردنر اپوکسي

هاردنر يادشده، پلي­آمين بوده و ساختار پليمري محصول دچار هيچ­گونه تغييرات حجمي و وزني نمي­شود. با توجه به غلظت مناسب و نفوذپذيري بسيار مطلوب اين محصول، امکان قالبگيري و کپي­برداري از قطعات پيچيده در يک مرحله بدون تضعيف ساختار فيزيکي قطعات، وجود دارد.

موارد کاربرد

ـ به عنوان رزين ساخت قطعه براي توليد قطعه از روش ريخته­ گري

ـ به عنوان تقويت­کننده و پشت ريز مدل­هايي که لايه اول آنها با موادي ديگر مدلگيري شده­اند.

پ) کامپوند ML-۵۰۲ به عنوان رزين و HA-۱۲ به عنوان هاردنر اپوکسي

با استفاده از نوعي الياف اپوکسي، مقاومت مکانيکي و سايشي اين محصول تا حد ممکن ارتقا مي­يابد. از آن براي ساخت قالب­هاي اپوکسي که سختي سطحي و مقاومت سايشي در آنها بسيار حائز اهميت است، استفاده مي­شود.

اين دسته از مواد، داراي طيف­هايي متنوع هستند که از ذکر مابقي آنها صرف­نظر مي­شود، اما بسته به کاربرد آنها، توجه به عوامل اساسي ذيل بسيار ضروري است.

۱) خواص فيزيکي و ظاهري

شکل ظاهري (مايع و...)- رنگ - وزن مخصوص- نسبت ترکيب دو جزء- زمان ترکيب دو جزء- عمر مصرف- زمان ژل شدن- زمان خشک شدن اوليه- زمان خشک شدن نهايي- عمر نگهداري در انبار- بسته­بندي

۲) خصوصيات مکانيکي

مقاومت فشاري- مدول فشاري- مقاومت خمشي- مدول خمشي- استحکام کششي- مدول کششي- سختي- مقاومت ضربه­اي- مقاومت چسبندگي در مقابل نيروي برشي

۳) خواص الکتريکي و حرارتي

مقاومت الکتريکي حجمي- مقاومت الکتريکي سطحي- ثابت دي­الکتريک- مقاومت حرارتي تا نقطه نرمي- مقاومت حرارتي عملي- ضريب انبساط طولي

۴) نکات فني و ايمني

ـ تميزکردن سطح کار از غبار، نم، رطوبت، چربي و آلودگي

ـ استفاده از دستکش و ماسک صنعتي

ـ استفاده از ترازوي دقيق با توجه به نياز به دقت بالا

ـ تميزکردن لوازم استفاده­شده با مواد مخصوص نظير تينرهاي اپوکسي

کاربرد ويژه نوعي خاص از اين مواد، به منظور ساخت فيکسچر کنترلي شيشه خودرو در خطوط توليد

شيشه خودرو با توجه به اهميت فوق­العاده آن، چه از لحاظ ايجاد ديد مناسب براي راننده و چه از نقطه­نظر مونتاژي، نيازمند دقت توليد بسيار بالا بويژه فرمي مناسب بوده است. لذا بايد در محل ورود به کارخانه و يا حتي پس از توليد توسط فيکسچرهاي مناسب کنترل شود.

توجه به اين نکته که فيکسچر يادشده بايد در برابر تغييرات دما، مواد شيميايي و عوامل محيطي مقاوم باشد، بسيار حائز اهميت است.

در نمونه ساخته شده براي شرکت خودروسازي زامياد، براي اولين بار از نوعي ژل­کوت به همراه مواد رزيني به شرح ذيل استفاده شد (فيکسچر کنترلي شيشه خودروي نيسان Z۲۴F):

مواد مورداستفاده

الف) QV۵۱۱۰

واکسي که به عنوان جداکننده فيکسچر (مواد رزيني) از شيشه به کار مي­رود. اين واکس پس از تميزکردن سطح شيشه از هرگونه چربي و آلودگي، روي آن ماليده و پانزده دقيقه بعد توسط دستمالي تميز، پاک شده و اين عمل مجدداً تکرار مي­شود.

ب) ژل­کوت GS۴۰۴ به عنوان ژلکوت و HY۲۴۱۹ به عنوان هاردنر

برجستگي ممتاز اين ژل­کوت، ضدشره بودن آن است. همچنين، از ضخامت ۲ تا ۴ ميلي­متر مي­تواند بر روي کار در هر مرحله قرار گيرد. يعني براي نيل به استحکام بالاتر از لايه­هاي بعدي مي­توان استفاده کرد منوط به اينکه زمان خودگيري لايه ابتدايي به عنوان عاملي حياتي کنترل شود. در غير اين صورت، چسبندگي و پيوستگي بين لايه­اي، به کلي از ميان رفته و قالبگيري با شکست مواجه مي­شود. کنترل فرايند کاري بسيار ساده بوده و هنگام جاري شدن لايه ثانويه اگر توسط دستکش آن را لمس کنيم، بايد حالت چسبناک داشته باشد. ديگر مطلب حائز اهميت بر ماليدن ژلکوت اين است که حتماً بايد در يک جهت (از بالا به پايين و يا از چپ به راست و يا معکوس) صورت پذيرد.

پ) لمينت (HY۵۱۶۰+ LY۲۱۹) و QT۵۸ (به جاي QT۵۸ مي­توان از سيليس استفاده کرد)

لمينت LY۲۱۹ و هاردنر HY۵۱۶۰ با هم مخلوط و آن قدر سيليس يا QT۵۸ به آن افزوده مي­شود تا هنگام تست مخلوط توسط دست و مشت کردن و فشردن آن، مخلوط بسختي از لابلاي انگشتان دست خارج شود. ضخامت مجاز در اين مرحله، بين ۲ تا ۴ سانتي­متر است.

توصيه مي­شود که در اين مرحله، ضمن استفاده از يک ميکسر حتما از دستکشي مناسب براي تست مخلوط استفاده شود.

فرايند مدلگيري تا اين مرحله پايان پذيرفته است، اما لزوما داراي استقامت لازم با توجه به استقرار در شرايط مختلف، نبوده و توصيه مي­شود که از ترکيب HY۵۱۶۰+ LY۲۱۹ به همراه الياف بافتي پارچه و تکه­هاي نازک چوب و يا مقوا به صورت تاروپود با هدف مستحکم کردن فيکسچر يادشده، استفاده شود. تاکيد مي­شود که با توجه به ضرايب انبساط حرارتي فلزات، تحت هيچ شرايطي نبايد از آنها در ساختار فيکسچر استفاده کنيد. پس از قراردادن تکه­هاي چوب و يا مقوا بر روي کار، ابتدا اليافت بافتني را بر روي سطحي مناسب کاملاً پهن کرده و لمينت را با قلم­مو روي آن ماليده و سپس روي کار مستقر کنيد. به منظور دستيابي به نتيجه مطلوب، از غلطکي کوچک و مناسب براي خارج کردن حباب­هاي هوا از زير اليافت بافتي استفاده کنيد. زيرا وجود آنها از دقت کار مي­کاهد. پس از گذشت حداقل ۷۲ ساعت، فيکسچر يادشده، کاملا خودگير شده و مي­تواند در محل موردنظر استقرار يابد. دقت اين نوع مدلگيري به حدي است که بسياري از پنل گيج ها نيز با اين روش توليد مي­شوند.

براي دسترسي به نسبت ترکيب مواد و ديگر مشخصات يادشده، به جداول استاندارد اين مواد که در اختيار کارخانه توليدکننده است، رجوع کنيد