شستشو،الکترو استاتیک،رنگ پودری،ESTA OMEGA

شستشو
سطح مورد نظر قبل از رنگ آميزي  بايد به طور كامل پاك سازي شود . تعيين ميزان و منبع ناخالصي و آلودگي ها مي تواند تا حد زيادي مثمر ثمر واقع شود . براي داشتن سطحي پاك تعيين درجه استاندارد و موارد استفاده از قطعات هائز اهميت زبادي است . منبع ناخالصي ها مي تواند ناشي از  ماشين آلات ، تردد و حتي چربي پوست كارگران باشد . اين مرحله ابتدايي ترين و ضروري ترين بخش است كه جهت آماده سازي سطحي مطلوب براي پاشش رنگ مورد استفاده قرار مي گيرد . پس از اتمام اين مرحله قطعات وارد مرحله ی زیر سازی می شود.در این بخش پوشش سفتی با استفاده از فسفات آهن بر روی فلز ایجاد می شود که علاوه بر افزایش قدرت چسبندگی رنگ ، از زنگ زدگی نیز جلویری می کند .

مراحل شستشو را می توان به شرح ذیل دسته بندی کرد :

چربی گیری اولیه

چربی گیری ثانویه

شستشو با آب گرم

شستشو با آب سرد

Activation

فسفاته

شستشو با آب سرد

شستشو با آب سرد

Passivation

شستشو با آب سرد

شستشو با آب دیونیزه شده

حداقل مراحل شستشو چهار مرله از مراحل بالا می باشد که بنا بر مورد استفاده ی محصول ، میزان و نوع آلودگی و اندازه ی مقاومت در تست سالت اسپری انتخاب می شود.


در این مرحله کلیه قطعات به روش دیپ ( غوطه وری ) توسط بهترین مواد چربیگیر ، چربیگیری و تمیز شده و پس از طی مراحلی در نهایت توسط مواد فسفاته روی ، فسفاته می شوند .
فسفاته روی ضمن ایجاد زیر ساخت مناسب جهت پوشش رنگ پودری باعث افزایش مقاومت فیزیکی قطعات ( مقاومت در برابر خمش ، ضربه و خراش ) و شیمیایی ( مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی ) قطعه رنگ شده می شود.
در این واحد وان های مخصوص شستشوی قطعات آلومینیومی نیز وجود دارد.
کلیه امور این واحد توسط سرپرست آزمایشگاه شیمی تحت کنترل است
یکی از انواع شسنشو ، شستشوی اسپری است،که این محصول برای کارخانه هایی با ظرفیت تولید بالا پیشنهاد می شود.در این روش که قطعاتی از طریق کانوایر آویزان شده اند از تونلی می گذرند و در معرض پاشش محلول های شوینده قرار می گیرند .این مواد در وان هایی که در فاصله ی مشخصی قرار گرفته اند ریخته می شود.قابل توجه است که در این روش که به صورت تونل شستشو طراحی می شود ، قطعه هنگام عبور از این تونل ابتدا توسط بخش اول آب گرم شستشو می شود و بعد وارد مرحله ی دوم یعنی چربی گیری شده و پس از طی مسیری به طول سه متر با سرعت یک متر در دقیقه وارد قسمت سوم یعنی فسفاته خواهد شد، که در این قسمت همانند روش فسفاته در روش دیپ عملکرد فسفاته انجام شده و پس از طی مسیر آب از تونل خاج می شود.

بديهي است كه اولين قدم در آماده سازي سطح فلز به دست آوردن يك سطح تميزاست . عمل فسفاته كاري بايد روي سطحي تميز و عاري از هر گونه آلودگي و زنگ و غيره انجام پذيرد تا به واسطه واكنش شيميايي بين يونهاي فسفات و سطح فلز عمل فسفاته انجام پذيرد، بنابراين تميزكاري قبل از فسفات كاري لازم و ضروري است.

چربي موجود بر روي سطوح فلزي مي تواند به دلايل زير ايجاد شده باشد:

الف ) روغنهاي محافظ كه در هنگام ساخت ورق در كارخانه سازنده روي ورق زده مي شوند.

ب )  روغن هاي پرسكاري كه در هنگام پرس كاري و شكل دهي ورق زده مي شوند.

ج ) گريس كه جهت گريسكاري استفاده مي شود.

د ) روغن موتور كه معمولا قطعات داخلي موتور با آن در تماس هستند.

چربيگير قليايي موجب هيدروليز چربي، مرطوب شدن سطح قطعه، پراكنده شدن چربي در محلول، امولسيون شدن چربي در محلول و نرم سازي آن مي شوند.

اين نوع تميز كننده ها را مي توان به صورت دستمال كشي، اسپري دستي، اسپري اتوماتيك و يا روش غوطه وري به كار برد. در فرايند تميزكاري مي توان از عواملي همچون گرما، همزدن يا جريان الكتريكي استفاده كرد.

چربيگير اسيدي براي رفع زنگ زدگي و ديگر عوامل ناشي از خوردگي به كار مي رود. در برخي موارد نيز براي ايجاد پوشش فسفاته، سطح را فعال مي كنند. پاك كننده هاي اسيدي به طور معمول به صورت غوطه وري استفاده مي شوند و در موارد محدودي مي توان از پاك كننده هاي اسيدي ملايم به روش پاششي نيز استفاده كرد. دماي فرايند تميزكاري اسيدي و زمان چربيگيري توسط آن معمولاً نسبت به پاك كننده هاي قليايي پايين تر است.

از چربيگير دترجنتي يا خنثي مي توان در روشهای دستمال كشي، اسپري دستي، اسپري اتوماتيك و يا روش غوطه وري استفاده كرد. زمان فرايند، غلظت و دماي اين نوع شوينده ها به روش به كار گرفته شده بستگي دارد. شوينده هاي خنثي به عنوان پاك كننده اصلي چندان مؤثر نيستند. از اين مواد بيشتر به عنوان پاك كننده اوليه استفاده مي شود.

در ميان روشهاي مختلف تميزكاري پرهزينه ترين روش، فرايند الكتروليتي است و دليل آن غلظت بالاي محلول و هزينه تأمين نيروي برق است. شوينده هاي به كار رفته در روش اسپری ارزان ترين شوينده ها هستند. شوينده هايي كه در روش دستي استفاده مي شوند از هزينه متوسطي برخوردارند و مواد به كار رفته در تميز كاري قليايي بر خلاف گراني نسبي به دليل بازده بالايي كه دارند، موجب مي شوند كه عمليات با هزينه كمتري صورت پذيرد.

یکی از انواع شسنشو ، شستشو به روش غوطه وری یا دیپ است ،که این محصول برای کارخانه هایی با ظرفیت تولید کمتر پیشنهاد می شود .در این روش از شستشو قطعات در وان هایی حاوی مواد شستشو غوطه ور می شوند و به ترتیب مراحل شستشو از یک وان به وان دیگر انتقال داده می شوند با ذکر اینکه هر وان حاوی محلول های مورد نیاز برای شستشو می باشد.لازم به ذکر است که قطعه را به صورت منوال(دستی ) داخل وان حاوی مواد شستشو قرار داده پس از طی زمان خاصی در دمای بین 50 تا 60 درجه زیر سازی شده و آماده ی رنگ آمیزی می گردد.این روش شامل سه بخش آب گرم، چربی گیری ، و فسفاته قطعه مورد نیاز با مشخصات فنی می باشد.در این روش به سه وان نیاز داریم که ابعاد آن با توجه به اندازه ی قطعه معین می شوند.