نهمین نمایشگاهESTA OMEGA،استا امگا،الکترو استاتیک،رنگ پودری

آنگاه که وسیله هدف را توجیه می کند!

اصولا پول چیز خوبی است. منتها به شرطی که از آن به عنوان یک ابزار برای رسیدن به اهداف متعالی تر استفاده شود، نه آنکه خود، هدف نمایی باشد. هدف اصلی از برگزاری یک نمایشگاه تخصصی صنعتی در کنار تبادل اطلاعات فنی و اقتصادی، بازاریابی داخلی و خارجی و ارایه محصولات و نوآوری های جدید است. اما اگر هدف برگزاری نمایشگاهی تنها کسب درآمد برای برگزار کننده آن باشد، آن گاه چه خواهد شد؟ آیا تنها وسیله ای نخواهد بود که به دنبال توجیه هدف است؟!
هنگامی که یک نمایشگاه تخصصی مثلا همین نهمین نمایشگاه بین المللی رنگ و رزین، کامپوزیت و پوشش های صنعتی برگزار می شود، انتظار متخصصان این صنعت چیزی فراتر از یک نمایشگاه عمومی مثل گل و گیاه است. وقتی که تقریبا اکثر بزرگان صنعت رنگ که در واقع بدنه ی اصلی این صنعت بوده و حرفی برای گفتن دارند، در نمایشگاه حاضر نشوند، چنین نمایشگاهی دیگر نمایش دهنده تمامی پتانسیل های موجود در صنعت کشور نخواهد بود، آن هم برای نمایش در عرصه ای بین المللی! با این حال و علیرغم حضور یک سال درمیان معتبرترین شرکت های تولیدکننده رنگ و رزین، باز هم برگزار کننده نمایشگاه مصر است که نمایشگاه را سالانه برگزار کند. در چنین شرایطی طبیعی است که نمایشگاه دچار ضعف هایی خواهد شد از نقطه نظرهای مختلف، از جمله حضور کمتر بازدیدکنندگان متخصص، محدودیت نوآوری ها و محصولات تازه و ... . بدون شک زمانی که برگزار کننده هم تلاش چندانی برای جذب مخاطب به خصوص بازدیدکنندگان خارجی انجام نمی دهد، تفاوت حضور با عدم حضور یک غرفه گذار تنها از جهت هزینه و وقتی است که صرف کرده است. به هر حال این نمایشگاه هرچه نداشت در عوض حاوی چهار پیام در کتاب نمایشگاه بود که خود یک رکورد به حساب می آید. پیام هایی حاوی نکات جالب که اشاره ی مختصری به آنها خالی از لطف نیست.
پیام اول مربوط به آقای اکبرپور، عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی بود. وی در بخشی از پیام خود نوشته است: "نهمین نمایشگاه بین المللی رنگ و رزین و کامپوزیت و پوشش های صنعتی با هدف ارتقای این صنعت، نمایش محصولات و دستیافته های نوین صنعتگران و نیز افزایش صادرات این محصولات به کشورهای همسایه و بازارهای بین المللی برگزار می شود". با وجود احترامی که برای آقای اکبرپور قایل هستم، اما تصور می کنم منظور ایشان نمایشگاهی در سطح نمایشگاه Coating Show آلمان بوده و این پیام اشتباها منتشر شده است. پیام دوم، مربوط به آقای سپاسدار، مدیر عامل شرکت بانیان امید (برگزارکننده نمایشگاه) است که در بخشی از پیام خود ذکر کرده "حضور متوسط بیش از 200 شرکت و تولیدکننده فعال داخلی (منظور در طی سال های برگزاری نمایشگاه) در نمایشگاه به همراه غرفه آرایی چشم گیر این شرکت ها از نقاط قوت و برجسته نمایشگاه رنگ و پوشش تهران می باشد. همچنین کثرت بازدیدکننده داخلی از این نمایشگاه کاملا مشهود می باشد". به هر حال غرفه آرایی هم مساله مهمی است. کثرت اشانتیون گیرها هم کاملا مشهود بود. اما اگر بخواهیم از این زاویه به نمایشگاه بنگریم می توان نقاط قوت دیگری هم یافت. از جمله ترافیک کمتر خیابان های منتهی به نمایشگاه نسبت به دوره های قبل که باعث شد ما بتوانیم به راحتی محل نمایشگاه را ترک کنیم!
پیام سوم مربوط به دوست عزیزم سینا فضل الهی، مشاور علمی و فنی نمایشگاه بود که بسیار خوشحالم حداقل حضور وی باعث شد، با برگزاری چند کارگاه آموزشی اعتباری برای نمایشگاه کسب شود و از این نظر حفظ آبرو کند.
پیام آخر هم مربوط به آقای مباهات، رییس هیات مدیره انجمن کامپوزیت ایران است که در نوع خود جالب ترین پیام البته نه از لحاظ محتوی بلکه از لحاظ فلسفه وجودی آن بود. چرا که مخاطب این پیام 28 شرکت غرفه گذار در بخش کامپوزیت بودند که تنها حدود 15 شرکت آن اصالتا در زمینه کامپوزیت فعالیت می کردند. این در حالی است که در سومین نمایشگاه بین المللی کامپوزیت که به صورت مستقل توسط انجمن کامپوزیت ایران برگزار شد، 53 شرکت حضور داشتند و خبری هم از پیام نبود! به هر حال نمایشگاه رنگ و رزین امسال هم با وجود همه کاستی ها در زمان اعلام شده برگزار شد و ما همچنان امیدوار به برگزاری یک نمایشگاه به واقع بین المللی در سال های پیش رو هستیم.


گفت و گو با تنی چند از غرفه گذاران
رحمت الله محمدی،کارشناس مهندسی شرکت صنایع کوره ایران
شرکت صنایع کوره ایران در زمنیه تولید کوره و تجهیزات خطوط رنگ صنایع خودرو، کوره و تجهیزات خط رنگ پودری و مایع الکترواستاتیک، تجهیزات پاشش لعاب روی فلز، کوره تشعشعی پخت لعاب، کوره های پروسس صنعتی، کوره و تجهیزات خط تولید ظروف تفلون و نقاله های زمینی و هوایی فعالیت می کند. ما سابقه ای 25 ساله داریم ولی در 3 سال اخیر وضعیت بازار بسیار بد شده است. به همین خاطر حجم سرمایه گذاری کارخانجات رنگسازی پایین آمده است. البته رقبا هم زیاد شده اند به خصوص شرکت های تازه تاسیس که معمولا هم بعد از چند سال از بین می روند. به هر حال ما مشتریان خاص خود را داریم و جزو 5-6 شرکتی هستیم که در مناقصات محدود و نه عمومی شرکت می کنیم.


محمد حاج حسینی، رییس هیات مدیره شرکت مولدان صنایع
شرکت ما در سال 1380 در شهرک صنعتی شکوهیه تاسیس شده است. فاز اول تولید ما پلاستی سایزرهای PVC از جمله DOP با ظرفیت 35 هزار تن بود. فاز دوم هم تولید مواد اولیه همین پلاستی سایزرها با ظرفیت 35 هزار تن است. در واقع دی اکتیل فتالات (DOP) و انیدرید فتالیک (PA) جزو محصولات ما هستند که به عنوان نرم کننده رزین PVC جهت ساخت مصنوعاتی که نیاز به PVC نرم دارند استفاده می شوند. در حال حاضر عمده ترین مشکل ما بحث نقدینگی است. مشتریان ما عمدتا با این مشکل مواجه هستند که این مساله برای ما هم مشکل ساز شده است.
نمایشگاه رنگ از لحاظ برگزاری ضعیف است و چندان امکانات مناسبی ندارد.

سعید دهقانی، کارشناس فروش شرکت کومه سبز آرمانی
شرکت در سال 1380 تاسیس شده است. محصولات ما شامل سنگ های گرانیت مصنوعی و تیتان های رنگی می شود. در حال حاضر این محصولات را وارد می کنیم ولی در آینده برنامه تولید آن را داریم. Tioprem نوعی دی اکسید تیتان رنگی با ثبات حرارتی استثنایی، خواص خنثی، مقاومت و دوام بالا و شفافیت پایین است که در صنایع مختلف پلاستیک کابرد دارد و در 5 رنگ بژ، خاکستری، بژ روشن، نارنجی و قهوه ای ارایه می شود. وضعیت بازار این محصول وضعیت مناسبی است و از لحاظ قیمتی پایین تر از تیتان سفید می باشد.
نمایشگاه رنگ نمایشگاه خوبی است و تولید کنندگان می توانند محصولات جدید خود به معرض نمایش بگذارند.

حمید کاظم زاده، مدیر تولید شرکت رنگ تماشا
گروه صنایع شیمیایی و رنگسازی تماشا در سال 1357 توسط (مرحوم) حاج مجید صیام با هدف تولید و عرضه انواع رنگ های صنعتی فوری، کوره ای و ساختمانی با امکانات موجود در آن روز راه اندازی شد. محصولات ما شامل لاک اندود و شفاف سلولزی بر پایه نیتروسلولز و رزین سویا، رنگ های فوری خودرویی، رنگ های روغنی خودرویی، رنگ های روغنی آلکیدی براق و تعدادی محصولات دیگر است. ظرفیت اسمی ما حدود 300 تن در روز است که با توجه به شرایط فعلی بازار تولید ما کمتر از این میزان است. شرایط فعلی بازار متاثر از جو رکود جهانی نامناسب است. در مورد نمایشگاه هم باید بگویم اصلا راضی کننده نیست و اطلاع رسانی آن بسیار ضعیف بوده است.

جمشید اهل الهی، مدیر بازرگانی شرکت تاک فام
شرکت تاک فام تولیدکننده پیگمنت های معدنی و آلی، اکسید کروم، زینک فسفات و زینک کرومات است. مصرف سالیانه ایران در این زمینه سه هزار تن است. تولید ما 1600 تن است و الباقی هم از طریق واردت و بعضی جاهای دیگر تامین می شود. در حال حاضر رکود کلی در صنعت بر روی صنعت ما هم تاثیر گذاشته است ولی با این اوصاف اکثر کارخانجات رنگسازی ایران، پلاستیک سازها، مستربچ سازها و شیشه سازی ها از مشتریان ما هستند. محصولات ما قابل صادرات به کشورهای آسیای میانه، کره جنوبی، پاکستان، امارات و بعضا اروپاست. جدیدترین محصول ما هم که در این نمایشگاه ارایه شده زینک فسفات است.
در مورد نمایشگاه هم باید بگویم هر چند سال یک بار برای تبادل اطلاعات و دیدن همکاران در این نمایشگاه حضور می یابیم.

میرحسینی، مدیر عامل شرکت صنایع گلاسبید ره نما
شرکت ما با سرمایه گذاری شرکت راهداران کشور در سال 1384 تاسیس شده است. این شرکت با به کارگیری مدرنترین سیستم های روز دنیا و آخرین تکنولوژی از کشور آلمان در زمینه تولید دانه های شیشه ای (Glass Bead) فعالیت می کند. همانطور که می دانید یک میلیون سال طول می کشد که شیشه به چرخه طبیعت بازگردد. گلاسبید از مواد و شیشه های ضایعاتی تولید می شود. یکی از کاربردی ترین مصارف آن در خط کشی جاده هاست. برای تضمین امنیت جاده ها خط کشی آنها باید طوری باشد که حتی در هوای بارانی و شب نیز قابل رویت باشد. در ساعاتی که هوا روشن است، خط کشی محورها به لحاظ تضاد رنگی خط کشی با تیرگی جاده قابل رویت است. اما در شب عاملی که باعث رویت خط کشی می شود وجود دانه های شیشه ای در آن است. ضمنا این دانه ها از مقاومت شیمیایی خوبی برخوردارند.

سید بهروز رسول، مدیر بازرگانی شرکت تهران اورانوس
رنگسازی اورانوس نزدیک به ربع قرن تجربه در کار رنگسازی دارد. ما اولین تولیدکننده پلاستیزول در ایران بوده ایم. محصولات ما شامل رنگ های ساختمانی، صنعتی، کوره ای و انواع آمیزه های پلاستیزول است. ماشین آلات ما تشکیل شده از ماشین آلات پیشرفته رنگسازی داخلی و خارجی، و آزمایشگاه های کنترل کیفی و تحقیق و توسعه ما هم بسیار پیشرفته است. ما در زمینه رنگ های صنعتی با خودروسازی های زیادی از جمله سایپا و ایران خودرو دیزل کار می کنیم. محصول جدید ما در این نمایشگاه، به نام کریستال است که در واقع یک محصول صادراتی با کیفیت بسیار بالاست. محصول جدید دیگر ما که امسال وارد چرخه کرده ایم، رنگ های آب پایه است.

فریبا خسروی، کارشناس بازرگانی شرکت راتیانه یکتا
شرکت راتیانه یکتا در سال 77 ثبت و در سال 79 به بهره برداری رسیده است. تمامی دستگاه های خط تولید و سیستم ایمنی این شرکت طبق استاندارد دین آلمانی طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی گردیده است. تولیدات این شرکت انواع رزین های پلی استر غیر اشباع، اشباع، پوشش های اپوکسی و PU است. رزین های تولیدی ما در ساخت کلیه صنایع فایبرگلاس، انواع ورق ها و نورگیرها، قطعه سازی و مخازن کوچک و همچنین در قایق سازی و کشتی سازی، تولید ورق های BMC و SMC و در ساخت ژل کوت مورد استفاده قرار می گیرد. ما سومین دوره است که در این نمایشگاه حضور داریم. تصور می کنم این نمایشگاه محیط خوبی برای ارایه محصولات و بازاریابی باشد.

سعید امامی نژاد، مدیر فروش صنایع شیمیایی اولیگومر ایران
فعالیت شرکت از سال 1382 آغاز شده است. ما در زمینه تولید انواع حلال های مورد مصرف در صنعت رنگ از جمله حلال اپوکسی، حلال پلی یورتان، حلال اتیل سیلیکات فعالیت می کنیم. در سال اخیر هم تولید رزین های اکریلیک را شروع کرده ایم. میزان تولید ما در زمینه حلال ها تقریبا 2 هزار تن سالیانه است. در زمنیه رزین هم فعلا ماهانه 100 تن تولید می کنیم.
ما چهارمین دوره است که در این نمایشگاه شرکت می کنیم. امسال شرکت های جدیدی در نمایشگاه حضور پیدا کرده اند که می توانند بازار تازه ای برای ما به حساب بیایند. البته با توجه به نوساناتی که در بازار وجود دارد و وضعیت اقتصاد جهانی در سال های اخیر یک مقدار کار سخت تر شده است اما متوقف نشده است.

سعید جهانیان، مدیر عامل شرکت بنیز شیمی
شرکت ما در زمینه تولید انواع چسب ها، رنگ های صنعتی، ساختمانی و مصارف عمومی فعالیت می کند. ما کار خود را دو سال است که آغاز کرده ایم. سالیانه 200 تن تولید رنگ و 100 تن تولید چسب داریم. عمده فروش ما در زمینه رنگ های ساختمانی است و وضعیت بازار چندان بد نیست. من فکر می کنم محصولات ما از لحاظ کیفی نسبت به شرکت های همکار داخلی در وضعیت خوبی قرار دارد. ما اولین سال است که در این نمایشگاه شرکت می کنیم و هدف ما از حضور در این نمایشگاه معرفی محصولات بوده است.

اسفندیار ندری، از شرکت پلی کر
پلی کر یک شرکت ترکیه ای است که در سال 1993 شروع به تولید رزین پلی استر و بتونه پلی استر برای پوشش بدنه خودرو و پلی استرهای متنوع دیگر کرد. این شرکت در سال 2000 تولیدات خود را تا سقف 30 هزار تن در سال افزایش داد. شرکت ما به طور منظم به دنبال نوآوری و کسب تکنولوژی های جدیدتر است. در حال حاضر 58 درصد از ظرفیت و تولیدات این کارخانه صادر می شود. صادرات ما علاوه بر ایران به کشورهای چون افغانستان، الجزایر، آلمان، انگلستان، لهستان، امارات، قطر و تعداد زیادی کشور دیگر انجام می پذیرد.

شهریار محمد زاده، از شرکت پتروماد کیمیا
این شرکت در سال 1385 با استفاده از پیشرفته ترین ماشین آلات فعالیت خود را آغاز کرده است. شرکت ما در چهار فاز تولیدی مستقل با ظرفیت تولیدی بسیار بالا تاسیس گردیده و به عنوان بزرگترین تولیدکننده حلال در ایران شناخته شده است. فاز اول تولید ما شامل رزین های امولسیونی فاز دوم انواع چسب، فاز سوم حلال های استر و فاز چهارم تولید حلال می شود. رزین های امولسیونی شامل کوپلیمر و هموپلیمر، حلال های استری ما نیز شامل نرمال بوتیل استات، ایزو بوتیل استات، متیل استات و اتیل استات می شود.

غلامرضا شایسته زاده، مدیر عامل شرکت تدبیر رنگ تهران
شرکت ما با اخذ لیسانس انحصاری از شرکت Henkel آلمان اقدام به پوشش دهی قطعات آهنی با روش Autophoretic Chemical Coating یا همان ACC نموده است. در روش ACC پس از پیش آماده سازی ده مرحله ای، قطعات تمیز و عاری از آلودگی وارد مخزن رنگ می شوند. پس از ورود قطعات، از اختلاف بار آهن و مواد موجود در مخزن رنگ، در یک شرایط خاص، واکنش اکسیداسیون و احیا صورت گرفته و سطح آهن پس از احیا شدن دارای پوشش 15 تا 25 میکرون شده و خصوصیات منحصر به فردی به دست می آورد. خیلی از خودروسازان بزرگ دنیا برای پوشش دهی قطعات خود از این روش استفاده می کنند. شرکت ما دارای گواهینامه ایزو 2008- 9001 در مدریت کیفیت از DAS انگلستان است.

زینت شیری، کارشناس فنی شرکت فالیزان تصفیه
فالیزان تصفیه فعالیت خود را تحت نام شرکت اکوامت در زمینه طراحی، ساخت و اجرای پروژه های تصفیه آب و فاضلاب از سال 1357 آغاز نمود و در سال 1363 این فعالیت را با تولید مواد شیمیایی بهینه ساز آب و پساب تحت نام فالیزان تصفیه گسترش داد. این شرکت در حال حاضر شامل دو بخش کلی تولید مواد شیمیایی و تحقیق و توسعه می باشد. در بخش مواد شیمیایی ما در زمینه به سازی و تصفیه شیمیایی آب، تولید محصولات پیش رنگ فلزات مثل پاک کننده های قلیایی، پوشش دهنده های سطح فسفاته ها و کروماتها و رنگبرها و ... و همچنین پاره ای از محصولات مورد استفاده در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی مثل امولسیفایرهای محلول در نفت و آب فعالیت می کنیم.

سعید معتضدی، کارشناس فروش شرکت مواد مهندسی مکرر
شرکت فعالیت خود را در زمینه تولید فرآورده های اپوکسی از سال 1373 آغاز کرده است. ما در طی یک دهه با تولید بیش از 200 نوع محصول بر پایه رزین های اپوکسی، پلی یورتان، سیلیکات پتاسیم و فنولیک علاوه بر تامین نیاز دایمی بیش از 1000 واحد صنعتی در سطح کشور در بیش از 400 پروژه ملی در زمینه پوشش های محافظتی حضور داشته ایم. همچنین ما در زمینه تولید رزین های عایق الکتریکی، رزین های قالب گیری و مدل سازی و چسب های صنعتی فعالیت می کنیم.
دهمین نمایشگاه بین المللی رنگ و رزین، کامپوزیت و پوششهای صنعتی بازار خاورمیانه علی الخصوص کشور جمهوری اسلامی ایران از بیشترین سرعت رشد در زمینه صنایع شیمایی و .پتروشیمی برخوردار است. رشد و توسعه بخش ساختمانی در منطقه باعث رشد روزافزون اقتصادی مواد موضوع این نمایشگاه میباشد. رنگ ، رزین ، پوششهای صنعتی، مواد شیمیائی نقش مهمی در ایجاد و شکل نهایی کالاها داشته و مواد معدنی موجود در .کشور برای این محصولات فراوان است. جمهوری اسلامی ایران میتواند تامین مواد اولیه مورد نیاز این محصولات باشد. عمده کارخانجات مذکور نیازمند بازسازی و بروز نمودن تجهیزات و ماشین آلات خود برای تولید محصولی قابل ارائه در بازارهای رقابتی بین المللی هستند. کشور ایران در منطقه خاورمیانه در ارتباط با مواد موضوع این نمایشگاه سابقه بسیار دیرینه دارد